Da li ste se ikada našli u situaciji da vas vaš lokalni distributer plina, vode, struje ili komunalnih usluga traži da podmirite račun od prije nekoliko godina za koji ste uvjereni da ste platili? Jer ako godinama uredno plaćate račune znate točno koliko ih svaki mjesec morate platiti pa teško da vam neki promakne, nije da ih ima svaki mjesec 30. Iako tko zna? Nije u redu da vas netko radi svoje računovodstvene pogreške optužuje da niste platili nešto što jeste te da vas automatski stavlja u poziciju krivca ako vaše krivnje nema. Mnogi su takve zahtjeve za podmirenjem nekih starih obaveza i platili jer nisu mogli naći plaćeni račun ili nisu željeli daljnje probleme, no jesu li uistinu trebali?
Informaciju nakon koliko vremena nastupa zastara za račune koje ispostavljaju građanima potražili smo na adresama naših lokalnih distributera vode, plina i komunalnih usluga. Iz razgovora s direktorima tih tvrtki dobili smo odgovor da zastara za režijske račune koje ispostavljaju građanima nastupa u roku od godine dana od datuma dospijeća plaćanja koji je istaknut na ispostavljenom računu. Njihov odgovor je sukladan Zakonu o obveznim odnosima i njegovom članku 232.,prema kojem se potrošač već nakon godinu dana može pozvati na zastaru kad su u pitanju računi za struju i toplinsku energiju, plin, vodu, dimnjačarske usluge, čistoću, HRT pristojbu, poštanske usluge, račun za telefon i internet, troškove poštanskog pretinca, te pretplata na novine, računajući od vremena kad je tiskovina naručena.
Na zastaru se možete pozvati jedino ako unutar tih godinu dana nije pokrenut sudski ili ovršni postupak. Po izmjenama i dopunama Ovršnog zakona iz 2017. godine postoji obveza slanja opomena jer se, u protivnom, ne smatra da je prijedlog za ovrhu valjan. To vrijedi samo za ovrhe koje su nastale od 3. kolovoza 2017. kada je Zakon stupio na snagu, a one pokrenute prije toga valjane su i u slučaju da dužnik nije prethodno opomenut. Koliko smo saznali od naših lokalnih distributera, opomene se neurednim platišama šalju i po tri puta prije konačnog potraživanja naplate pokretanjem sudskog postupka.
Ako vam kao potrošaču na kućnu adresu stigne opomena da niste podmirili račun koji datira iz razdoblja duljeg od vremenskog roka određenog za zastaru, niste ga dužni platiti. To ne znači da se to događa automatizmom. Kako biste ostvarili svoje pravo na zastaru, na nju se morate sami pozvati i vjerovniku ili poduzeću koje vas tereti poslati prigovor na opomenu ili ispostavljen račun u kojem se jasno pozivate na zastaru. Ukoliko to ne učinite, vjerovnik može pokrenuti ovršni prijedlog na vašu imovinu, na koji je rok žalbe 8 dana, poslije čega kreće ovrha.
Naravno, iako je rok zastare za struju, vodu, plin i komunalne usluge 12 mjeseci bilo bi vrlo nesmotreno od vas bacati račune nakon tog perioda, narod kaže da tko radi taj i griješi, a i za vas bi bolje bilo da imate čvrsti dokaz da ste krivo optuženi nego da se morate u nedostatku istog pozivati na zastaru ili platiti ako ste tuženi. Zato pamet u glavu, račune u fascikl na barem 10 godina jer prema članku 233. Zakona o obveznim odnosima, protekom 10 godina zastarijevaju sve tražbine utvrđene pravomoćnom sudskom odlukom, sudskom nagodbom, odlukom upravnog tijela, javnobilježničkim aktom i sl.
© 2014-2025. COMPAS portal - Sva prava pridržana.