Božićni turnir 2017 vertical
Božićni turnir 2017 vertical
Božićni turnir 2017
KIPAR Hrvoje Dumančić i skulptura RANJENI KONJ

Jedinstvena priča iz Lipika pretočena u skulpturu

08.08.2017. 13:01 | 2679 pregleda | Lifestyle

U predvorju zgrade Gradske uprave u Lipiku nalazi se skulptura "Ranjeni konj", djelo je to akadamskog kipara Hrvoja Dumančića koje govori o jedinstvenoj povezanosti Lipika i lipicanaca.

Piše:
Marko Barčan

Kao što svako živo biće ima svoju priču, tako nam i djela govore svoju, a ova je nešto posebnija i znamenitija, baš onakva kakva je i naša povezanost s lipicancima, u kojoj se zemlja, ljudi i konji isprepliću u priči o preživljavanju, patnji i stradanju, ali na kraju svega onom osjećaju opstojnosti i ponosa.

Dok sam gledao Dumančića kako nam razlaže svoju viziju Ranjenog konja shvatio sam da se Lipika uzeo napokon netko svjetskog glasa, renomirani kipar s jasnom vizijom rješenja i da nismo boljeg čovjeka mogli dobiti na ovom projektu. Hrvoje Dumančić od djetinjstva živi uz konje i tema njegovog rada isključivo su konji, za svoje radove dobitnik je više uglednih međunarodnih nagrada, a još od studija monumentalna konjička skulptura njegova je specijalnost u kojoj povezuje emocije s konjima, sve kroz antropologiju, kolektivno pamćenje i tradiciju. Jedno od njegovih zadnjih značajnijih djela je alkarska povorka u Muzeju Sinjske alke otvorenog 2015. godine u sklopu obilježavanja 300. obljetnice Sinjske alke, događaja koji je na popisu UNESCO-ve nematerijalne svjetske baštine.
Hrvoje Dumančić izlagao je na četrdesetak skupnih i tridesetak samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu, a znakovito je i to da je već sudjelovao u popularizaciji priče o stradanju lipičkih lipicanaca, kad je otprilike mjesec dana prije povratka konja 2007. godine u lipičke štale, na tom mjestu priredio vrlo emotivnu izložbu koja je kombinirala njegove skulpture i oživljavanje prostora lipičke ergele. 

U Parku lipičkih obitelji skulptura Ranjenog konja

Ove godine obilježili smo 10. obljetnicu povratka lipicanaca, a posjetitelji ove manifestacije 3. lipnja 2017. imali su prvi put javno priliku vidjeti Ranjenog konja, u umanjenoj verziji kakva je izložena u Gradskoj upravi u Lipiku. Kad jednom bude gotovo konačno rješenje u prirodnoj veličini ono će biti postavljeno u Park lipičkih obitelji čija se realizacija očekuje na području Raminca od nekadašnje lovačke kućice do jezera.

- Zadana tema je bila ranjeni konj i u razgovorima govorili smo o konju koji kleči, koji je posrnuo, a meni je kao konjaru i umjetniku bilo teško modelirati konja kroz nekakvu patnju nego sam mu htio dati dublju simboliku na način da se napravi konja u najljepšoj poziciji, a pukotine označavaju simboliku stradanja i ožiljaka koji ostaju i kod ljudi i životinja, objašnjava Dumančić svoju viziju kako mu je ideja bila napraviti ponosnog lipicanca u klasičnoj pozi vrata i tijela, kvadratičnog oblika.

Složena tehnika daje jedinstven prikaz

Tehnika kojom je konj izveden vrlo je zanimljiva,  a skulpture koje su popucale Dumančić koristi u ciklusu zadnje tri godine te dodaje kako se uvjerio da su pukotine dovoljno moćne da izazovu emocije koje se ovim djelom žele izazvati.

Izradi same skulpture prethodi izrada metalne potkonstrukcije nakon čega se radi klasična modelacija glinom konja koji je gladak. Upravo je u potkonstrukciji ključ pucanja i kako će ona utjecati na stvaranje pukotina kod sušenja gline. Dumančić je toliko ispraksiran da do određene mjere može kontrolirati pucanje, no nikad ne zna točno na koji način će popucati te govori kako uživa u procesu sušenja te mu to stvara uzbuđenje svakog dana kad se stvaraju prirodne, a ne rukom kreirane pukotine. Proces sušenja za velikog konja u prosjeku traje 3 do 4 mjeseca, a nakon toga radi se silikonski otisak skulpture kojim se čuvaju detalji odnosno svaki otisak njegovog prsta. Konačno rješenje prema zadnjim razgovorima bit će realizirano poliranim aluminijem koji najvjernije daje boju lipicanca, a pukotine se patiniraju s crnom bojom.

Ranjenog konja neće se stavljati na nikakav visoki postament spomeničkog tipa već kad dođe posjetitelj bit će na određeni način u njegovoj ravnini, objašnjava Dumančić te kako će stajati na ploči koja bi bila tek lagano povišena s travnjakom, a na ploči od noge kojom gazi širit će se pukotina u zemlju što stvara cjelinu i povezanost sa zemljom, Lipikom i ljudima koji se identificiraju s konjem.

Ideja je još da se pukotine prilikom lijevanja probiju i da se unutrašnjost osvijetli čime bi se u večernjim satima dobilo svjetlo koje izlazi kroz pukotine što bi dalo totalnu simboliku i poruku života. Na povišenom prostoru s pogledom na novu ergelu bit će to još jedna prekrasna ljudska i turistička priča koja je u rukama kipara svjetskog glasa.