delfin3
delfin3
Mimi - 13. siječnja 2025. - 13. siječnja 2026.
Dorian Knapić, direktor tvornice Lipik Glas

Sve veći naglasak na proizvodnju stakala za željezničku industriju i blindirana vozila

02.04.2022. 09:54 | 3329 pregleda | Intervju

Duga tradicija proizvodnje stakla u Lipiku s tvrtkom Lipik Glas podignuta je na najvišu razinu. Danas je Lipik Glas najznačajnija tvornica ravnog stakla u Hrvatskoj i regiji, posebice stakala za automobilsku industriju. S više od 250 zaposlenika i s klijentima koji uključuju industriju vlakova, poput proizvođača vlakova Bombardiera, te tvornice prestižnih automobilskih marki poput Bentleya, Lamborghinija, Mc Larena i Aston Martina, lipička je staklana jedna od najznačajnijih tvornica u svojoj branši u Europi. O aktualnostima u ovoj tvornici, koja je ujedno i jedna od perjanica lipičkog gospodarstva, razgovarali smo s njezinim direktorom Dorianom Knapićem.

Piše:
Matija Kulhavi

Na mjesto direktora tvornice Lipik Glas ste došli prije nepune dvije godine, taman na početku pandemije koronavirusa. Kako biste ukratko opisali ovo dvogodišnje, možemo reći i krizno razdoblje koje i dalje traje?

Život u doba pandemije koronavirusa mnogima je privatno i poslovno promjenio život kakav smo do tada poznavali. Negativne gospodarske posljedice pandemije osjetile su sve kompanije u našem dobavnom lancu i naravno naši kupci pa posljedično niti Lipik Glas nije ostao imun na negativne posljedice i poslovne izazove koje nam je donijela pandemija. Zbog prethodno navedenog bili smo prisliljeni optimirati poslovne procese, iskoristili smo ovo razdoblje za konsolidaciju pojedinih segmenata poslovanja i intezivno smo radili na podizanju svijesti zaposlenika u cilju da na siguran način kvalitetno i optimalno izvode propisane radne aktivnosti.

Kako je to sve utjecalo na proizvodnju, ali i na poslovanje?

Za vrijeme pandemije najprije je došlo do velikog pada prodaje novih automobila, što je osjetno negativno utjecalo na pad prihoda proizvođača automobila te pad prihoda ostalih sudionika u lancu dobave automobilske industrije. Zatim, kada se tržište prodaje automobila počelo polako oporavljati, došlo je do globalnog  nedostatka poluvodiča te posljedično do nedostatka čipova što je kao izazov pogodilo razne industrije, a prvenstveno automobilsku industriju. Naime, tijekom posljednjih godina po količini elektronike i čipova, koje koriste, automobili sve više postaju računala na kotačima, a potrošnja čipova u autoindustriji će se dodatno pojačati s očekivanim rastom proizvodnje autonomnih vozila. Također, treba napomenuti da je u trećem, a naročito u četvrtom kvartalu 2021. godine došlo do velikog porasta cijena plina i električne energije. S početkom rata u Ukrajini cijena plina i električne energije još je dodatno porasla. Sve navedeno imalo je negativan utjecaj na naše poslovanje jer nam je osjetno povećalo proizvodne troškove.

Kao posljedica ratnih zbivanja slijede zahtjevniji poslovni izazovi

Transformacijom poslovanja unutar kompanije i unutar naše grupacije (ISOCLIMA) te optimizacijom troškova poslovanja odgovorili smo na navedene poslovne izazove što je za sada dalo pozitivne rezultate, ali naravno priča nije gotova jer očekujem da nam kao posljedica ratnih zbivanja u Ukrajini slijede još zahtjevnijii poslovni izazovi.

Negdje sam nedavno pročitao kako je zbog ratnog sukoba u Ukrajini došlo do velikog poskupljenja plemenitog metala poput paladija, odnosno metala koji je poznat po upotrebi u automobilskoj industriji. Navodno čak 40% paladija na globalnoj razini proizvodi Rusija.

Paladij se u automobilskoj industriji koristi za proizvodnju katalizatora koji se na automobilima koriste za smanjivanje emisije štetnih plinova i pretvaraju toksične emisije u manje štetne nusproizvode. Sve stroži zakoni o štetnoj emisiji vozila zbog zaštite okoliša rezultirali su sve veću potražnju za paladijem. Mislim da se čak oko 80% globalne potrošnje koristi u prethodno navedenu svrhu. I ja sam također pročitao podatak da Rusija proizvodi cca 40% globalne potrebe za paladijem. Globalna automobilska industrija suočava se i s nedostatkom magnezija.  Magnezij se uglavnom koristi u automobilskoj industriji za proizvodnju aluminija. Kina je trenutno najveći proizvođač magnezija u svijetu. Više od 85% svjetske proizvodnje u rukama je ove gospodarske velesile. Gotovo polovica kineske proizvodnje namijenjena je europskom tržištu, koje koristi gotovo sav isporučen magnezij za proizvodnju aluminija. Kina se suočava s ozbiljnim nedostatkom energije pa posljedično velike tvornice magnezija povremeno gase ili smanjuju proizvodnju  magnezija.

Ratni sukob u Ukrajni ima višestruko negativan direktan i indirektan utjecaj na automobilsku inustriju, ali i na globalne poslovne aktivnosti što se prvenstveno manifestira kroz ogroman skok cijena plina i električne enargije.  Porast troškova energenata posljedično osjetno povećava troškove proizvodnje metala, plastike, stakla te posljedično poluproizvoda i finalnih proizvoda. Također, zbog ratnih sukoba ili sankcija razne tvornice na području Ukrajine i Rusije imaju ogroman problem s pravovremenom isporukom svojih proizvoda svojim kupcima. Zbog toga dolazi do kraćih i dužih prekida u lancu isporuka u automobilskoj industriji s čime se svakodnevno suočava sve veći broj proizvođača automobila i proizvođača komponenti za automobilsku industriju pa su prisiljeni smanjiti proizvodnju ili čak na kraće ili duže razdoblje zatvoriti pojedine tvornice.

Dorian Knapić, direktor tvornice Lipik Glas / Foto: Compas.hr

Povoljnija materijalna prava zaposlenika

Kako se to sve odražava u financijskom smislu, odnosno na položaj zaposlenika.

Bez obzira na vrlo zahtjevnu globalnu gospodarsku situaciju u kojoj se nalazimo, Lipik Glas je nastojao poboljšati financijski položaj svojih zaposlenika. Početkom ove godine, s predstavnicima sindikata EKN sklopili smo novi kolektivni ugovor u trajanju od dvije godine (2022./23.) u kojem smo između ostalog dogovorili novi i za zaposlenike povoljniji način obračuna plaće što je ovisno o koeficijentu povećalo bruto primanja zaposlenika. Kod nižih koeficijenata povećanje je iznosilo više od 10% u odnosu na prijašnji kolektivni ugovor. Osim navedenog prema novom kolektivnom ugovoru  dogovorena je isplata određenih neoporezivih neto primitaka za sve zaposlene.

Koliko imate zaposlenih? Jesu li to uglavnom lokalni ljudi (Lipik, Pakrac….) ili ih ima iz drugih sredina? Postoji li potreba za novim zapošljavanjima?

Trenutno imamo 253 zaposlenika, od čega: 53% dolazi iz Lipika i naselja koja pripadaju Gradu Lipiku; 37% dolazi iz Pakraca i naselja koja pripadaju Gradu Pakracu i cca 10% dolazi iz ostalih mjesta u okolini (Daruvar, Sirač, Novska,…). Trenutno nemamo potreba za dodatnim zapošljavanjem. 

Sve veći naglasak na proizvodnju stakala za željezničku industriju i blindirana vozila

Dosad ste surađivali uglavnom s elitnim proizvođačima automobila, kao što je Bentley, Lamborghini, Mc Laren, Aston Martin, LTI, proizvođačem vlakova Bombardier, ali i Rimcem. Traje li suradnja i dalje?

S velikom većinom navedenih kupaca suradnja traje i dalje. Proizvodnja stakala za luksuzne automobile, koji se proizvode u manjim količinama, i dalje ostaje tržišna niša u kojoj je Lipik Glas jedna od vodećih tvrtki u Europi. Naravno, vrlo smo ponosni na proizvodnju stakala za hrvatski serijski hiper automobil Rimac Nevera. Uz proizvodnju stakala za luksuzne brendove automobila, Lipik Glas sve veći naglasak daje na povećanje proizvodnje stakala za željezničku industriju i proizvodnju stakala za blindirana vozila.

Imate li nekih novih projekata?

Od novijih zanimljivih projekata vrijedi izvojiti projekte koje radimo za kupce: Lotus, Gordon Murray, Koenigsegg, Pagani, Toyota Racing, Mercedes AMG, Pininfarinu, stakla za određene modele Rolls Roycea te stakla za tramvaje u Torinu i metro u Puneu (Indija).

Proteklih je godina u Lipiku napravljen veliki investicijski ciklus prilikom čega je investirano u obnovu infrastrukture te je kupljena i nova oprema (nove peći i obradni centri). Ima li naznaka nekih novih ulaganja?

Planiramo investiciju u nekoliko projekata koji će  poboljšati energetsku učinkovitost tvornice i upravo  radimo na finalizaciji poslovnog plana nabavke potrebne opreme koja bi nam povećala konkurantnost u ciljanim tržišnim nišama. Međutim, pogotovo sada u ovim turbulentnim poslovnim vremenima, kod izrade plana investicija pristupamo vrlo oprezno.

Kako Vam se sviđa život u Lipiku?

Mnogi misle da jedino veliki gradovi nude sve što trebamo za suvremeni život, ali živjeti u malom gradu itekako ima višestrukih prednosti. Lipik vidim kao multikulturalnu sredinu ponosnih i finih ljudi. Mišljenja sam da je Lipik mjesto koje se svakim danom sve više podiže na listi malih hrvatskih gradova koji su sve poželjniji za život, a meni osobno ovaj kraj je prelijep i ugodan za život.

Za kraj želio bih se zahvaliti svim zaposlenicima tvrtke Lipik Glas koji se svojim odgovornim radom  svakodnevno trude da podižu konkurentnost naših proizvoda na sve zahtjevnijem globalnom tržištu i koristim priliku da svim našim zaposlenicima i njihovim obiteljima, poslovnim suradnicima i čitateljima Compasa poželim sretan i blagoslovljen Uskrs.


Toplice Lipik_640x200_tekst